Sok z buraków obniża wysokie ciśnienie krwi i wzmacnia układ sercowo-naczyniowy

Buraki są warzywem korzeniowym o dużej zawartości składników odżywczych, a odpowiednio przygotowane smakują wyśmienicie. Zawierają dużą ilość dobroczynnych witamin i minerałów oraz są naturalnym źródłem węglowodanów, które dostarczają energii ludzkiemu organizmowi.

Z bogactwem składników odżywczych i różnych sposobów jego wykorzystania, nie ma powodu, aby nie włączyć buraka do swojej regularnej diety.

Skorzystaj z przepisu na sok z buraka, aby poprawić swoje ciśnienie krwi i zdrowie układu sercowo-naczyniowego, a także odkryć niektóre z innych korzyści płynących z konsumpcji tej superżywności.

Jak sok z buraka obniża wysokie ciśnienie krwi

Statystyki dotyczące wysokiego ciśnienia krwi w USA

Strona CDC podaje, że około 75 milionów dorosłych Amerykanów (32%) ma wysokie ciśnienie krwi - to jeden na trzech dorosłych! W 2014 roku, wysokie ciśnienie krwi przyczyniło się do ponad 1100 zgonów w USA, każdego dnia-410 000 zgonów rocznie!

Nie bądź częścią tych statystyk. Wysokie ciśnienie krwi może być zarządzane/kontrolowane poprzez lepsze odżywianie i picie szklanki soku z buraków każdego dnia. Podążanie naturalną drogą daje Ci szansę na wyzdrowienie.

Z drugiej strony, przyjmowanie leków na nadciśnienie tylko tłumi objawy, bez gwarancji, że kiedykolwiek będzie lepiej. Przyjmowanie tabletek na kontrolę ciśnienia krwi może powodować jedynie skutki uboczne, które odbiją się na Twoim zdrowiu w późniejszym okresie życia.

Wysokie ciśnienie krwi a Twoje serce

Długotrwałe nadciśnienie samo w sobie może powodować pewne komplikacje. Długotrwałe kontrolowanie wysokiego ciśnienia krwi za pomocą leków może po cichu uszkodzić organizm, zanim rozwiną się jakiekolwiek poważne objawy. Leki są substancjami obcymi, które twoje ciało rejestruje jako toksyny - pozostają one w twoim organizmie, jeśli nie są odtruwane - i powodują stres oksydacyjny i stan zapalny.

Wysokie ciśnienie krwi (i dodatkowy stres oksydacyjny) zmusza Twoje serce do cięższego pompowania, aby zwiększyć przepływ krwi przez tętnice, co prowadzi do stwardnienia, uszkodzenia i zwężenia tętnic.

Z czasem, stałe wysokie ciśnienie w tych uszkodzonych tętnicach może spowodować ich pęknięcie, co prowadzi do zagrażającego życiu krwawienia wewnętrznego (tzw. tętniaka). Inne choroby serca mogą również wynikać z tego nienaturalnego stanu.

Jedna szklanka soku z buraków dziennie

Badanie wykazało, że jedna szklanka soku z buraków dziennie korzystnie wpływa na obniżenie ciśnienia krwi u osób z wysokim ciśnieniem krwi (nadciśnieniem).

W badaniu, o którym mowa, zauważono, że trzy godziny po wypiciu 17 uncji soku z buraków, ochotnicy wykazali spadek ciśnienia krwi, który trwał do 24 godzin po wypiciu soku!

Naukowcy stwierdzili, że "suplementacja nieorganicznym azotanem i sokiem z buraków była związana ze znacznym obniżeniem skurczowego ciśnienia krwi".

Surowy burak zawiera wysoki poziom azotanu (NO3), który organizm wykorzystuje w razie potrzeby do przekształcenia w biologicznie aktywny azotyn (NO2) i tlenek azotu (NO).

Tlenek azotu jest kluczową cząsteczką, którą nasz organizm wytwarza, aby pomóc wszystkim 100 trylionom komórek komunikować się ze sobą poprzez przekazywanie sygnałów w całym ciele. Przenika on do mięśni leżących u podstaw i działa jako silny środek rozszerzający naczynia krwionośne, który rozluźnia tętnice. Dlatego tlenek azotu odgrywa kluczową rolę w ciśnieniu krwi i ogólnym krążeniu krwi. W tym procesie jest on również pomocny w ograniczaniu stanów zapalnych i stresu oksydacyjnego.

Sok z buraka zwiększa wytrzymałość i siłę fizyczną

Badania pokazują, że azotany zawarte w soku z buraków prowadzą do zmniejszenia poboru tlenu, dzięki czemu ćwiczenia stają się mniej męczące. Nie udało się tego osiągnąć za pomocą żadnych innych znanych środków, w tym treningu.

Azotany, będące aktywnym składnikiem buraków, są przekształcane w tlenek azotu podczas ćwiczeń. Korzyści są najczęściej odczuwane podczas ćwiczeń aerobowych, kiedy oddech jest zwiększony, aby wciągnąć więcej tlenu do organizmu.

Oprócz zwiększenia krążenia krwi i poprawy skurczu i rozluźnienia mięśni, suplementacja soku z buraków podejrzewa się, że poprawiła wydajność oddychania mitochondrialnego, które zapewnia zastrzyk energii, a tym samym trwałą wytrzymałość.

Burak zawiera bogactwo składników odżywczych

Burak zawiera wiele różnych witamin i minerałów. Buraki dostarczają witaminy A i C, witaminy z grupy B, folianów, żelaza, wapnia i potasu. Bogaty w antyoksydanty sok pomaga zwalczać choroby i zapobiega uszkodzeniom komórek.

Buraki są bogate w betainę

Inną korzyścią płynącą z jedzenia większej ilości buraków jest stałe źródło betainy. Betaina jest związkiem, który może stymulować funkcje komórek wątroby i obniżyć poziom homocysteiny. Homocysteina jest aminokwasem niebiałkowym, który jest znany z tego, że zwiększa ryzyko chorób układu krążenia.

Przeczytaj więcej na temat pełnych korzyści zdrowotnych płynących z buraków.

Ostrożnie z burakiem

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z burakami, możesz rozcieńczyć sok dodając inne warzywa bogate w wodę, takie jak ogórek lub seler. Zaleca się również, aby mężczyźni unikali codziennego picia soku z buraków, ponieważ nie tracą oni krwi tak jak kobiety. Nadmierne spożycie buraków może prowadzić do zwiększenia ilości żelaza we krwi (korzystne dla anemików).

Przepis na sok z buraków

Zbierz następujące składniki, aby zrobić swój własny sok z buraków. Ten przepis daje około 500 ml:

  • 5-6 średniej wielkości surowych buraków
  • 1 ogórek (opcjonalnie)
  • 1 cytryna z otartą skórką (odetnij oba końce)
  • 1 calowy korzeń imbiru

Sposób przygotowania soku z buraków

Jeśli buraki mają gładką skórkę, wystarczy użyć szczotki do warzyw i wyszorować je pod bieżącą wodą. Jeśli są chropowate i nierówne, obierz je, aby usunąć całą ziemię, która może być ukryta w nierównej powierzchni.

Zbierz wszystkie powyższe składniki, umyj i pokrój je tak, aby pasowały do otworu wylotowego sokowirówki. Przepuść wszystko przez sokowirówkę i przelej do dzbanka. Wymieszaj sok w dzbanku.

Wypijaj szklankę dziennie, aby kontrolować wysokie ciśnienie krwi. Jeśli jesteś sportowcem, picie szklanki dziennie pomoże zwiększyć wytrzymałość i zmniejszyć stan zapalny mięśni.